JPK_V7 wysłany – kilka wniosków

5 dni temu bramka MF ledwo dawała radę. Serwery raz padały, raz mozolnie się podnosiły, by chwilę później ponownie przestać działać pod naporem podatników, którzy chcieli tylko wypełnić swój obowiązek…

Łącznie, w listopadzie razem z zespołem, pomogliśmy wysłać pliki ponad 60 firmom. Rozpoczęliśmy wcześnie, bo już 13 listopada poszedł pierwszy plik. Klient bardzo się obawiał, więc chciał zacząć wcześnie, by ewentualnie mieć czas na poprawki i ponowną wysyłkę… No i „jak na złość” wszystko obyło się bez komplikacji. Na bramce luzy, więc plik przeszedł szybko i po minucie było już UPO…

Nie zawsze szło jednak tam lekko, łatwo i przyjemnie. Oto kilka obserwacji, które na pewno ułatwią Wam wysyłkę JPK w kolejnych okresach.

25 dzień miesiąca to nie najlepszy termin

To truizm, ale warto to podkreślić.

Do tej pory wiele firm korzystało z udostępnionej przez MF aplikacji Klient JPK 2.0, którą instalowało się na komputerze i obsługiwała ona tylko nas. Teraz, gdy narzędzie MF zostało scentralizowane na stronie WWW i gdy wszyscy korzystają z niego mniej więcej w tym samym czasie po prostu się zapycha.

Nie czekaj zatem do ostatniego momentu. Wyślij JPK 23-ego lub 24-ego dnia miesiąca, a gdy możesz, to jeszcze wcześniej.

Narzędzie działa 24/7

Kolejny truizm, ale chyba warto skorzystać z tego rozwiązania. Jeśli już nadchodzi ten 25-ty, wstań wcześniej i wyślij JPK np. o 5 rano.

Narzędzie MF jest dostępne całą dobę (przynajmniej teoretycznie) i ruch poza godzinami „biurowymi” jest tam dużo mniejszy, niż pomiędzy 8 a 18.

Podpis

Niewiele osób zwróciło uwagę na informację, która pojawia się w narzędziu, a chodzi o format podpisu elektronicznego (kwalifikowanego).

Plik JPK w nowym narzędziu należy podpisać podpisem wewnętrznym, XADES-BES (bez znacznika czasu) i tzw. otaczanym (enveloped).

Podpis z innymi ustawieniami jest ignorowany. Można po kilka razy próbować wrzucić plik, a narzędzie MF po prostu go nie wczytuje.

UWAGA: Wielu moich klientów skorzystało z ePUAP, aby podpisać plik. Podobno zadziałał dużo sprawniej niż kwalifikowany.

Przeglądarka internetowa

Trywialna niby rzecz, ale MF poszedł na łatwiznę i jego narzędzie wspiera tylko najnowsze przeglądarki. Narzędzie działa bez problemów na Chrome i FireFox.

Źle funkcjonuje na Internet Explorerze. Mieliśmy również problem z pobraniem UPO na Edge.

Pewnie z czasem to się poprawi, ale na razie rekomendują korzystanie z Chrome lub FireFox.

Kiedy wiadomo, że strona nie działa?

Wiele osób próbowało się logować, aby wysłać JPK. Znowu błąd ze strony MF. Żadnej komunikacji, żadnej informacji…

Aby wysłać JPK, należy wejść pod adres: https://e-mikrofirma.mf.gov.pl/jpk-client

Strona nie wymaga logowania.

Jeśli wchodzisz na powyższy adres i strona przekierowuje na poniższy widok, tzn. że narzędzie do wysyłania JPK padło i nie jest dostępne.

Odczekajcie chwilę i spróbujcie ponownie. Może będziecie mieli szczęście i następnym razem wylądujecie na poprawnej stronie, która wygląda tak:

Plik sypie błędami na stronie MF

Pewnie część z Was też się już zetknęła z tym problemem, że plik po zaczytaniu wskazuje Status semantyczny dokumentu JPK jako Niepoprawny.

Wart wtedy spojrzeć w informację, co tak naprawdę nie podoba się bramce MF.

U moich klientów, w żadnym z takich przypadków nie był winny plik, ale narzędzie MF do wysyłki, które z jakiś przyczyn (zapewne obłożenia serwera) nie wczytywało kompletnego pliku i gubiło część danych. Plik nie był wczytany cały, więc nie mógł być poprawny 😊

Poniżej fragment komunikatu, który pojawia się w takich sytuacjach. Kluczowe jest tu stwierdzenie, że element „nie został zadeklarowany”.

Linia [1117] pozycja [8] Element 'http://crd.gov.pl/wzor/2020/05/08/9393/:DowodZakupu' nie został zadeklarowany. The 'http://crd.gov.pl/wzor/2020/05/08/9393/:DowodZakupu' element is not declared.
Linia [1118] pozycja [8] Element 'http://crd.gov.pl/wzor/2020/05/08/9393/:DataZakupu' nie został zadeklarowany. The 'http://crd.gov.pl/wzor/2020/05/08/9393/:DataZakupu' element is not declared.
Linia [1119] pozycja [8] Element 'http://crd.gov.pl/wzor/2020/05/08/9393/:K_42' nie został zadeklarowany. The 'http://crd.gov.pl/wzor/2020/05/08/9393/:K_42' element is not declared.
Linia [1120] pozycja [8] Element 'http://crd.gov.pl/wzor/2020/05/08/9393/:K_43' nie został zadeklarowany. The 'http://crd.gov.pl/wzor/2020/05/08/9393/:K_43' element is not declared.

MF oczywiście nie daje wyjaśnień, co oznacza ten błąd, ale oznacza on tyle, że informacja ze wskazanego wiersza nie została wczytana przez narzędzie MF.

Jak na to zareagować?

Zemleć przekleństwo na MF w ustach i po prostu odczekać kilka chwil po czym ponownie spróbować wrzucić plik. Z reguły za 3-4 razem się udawało.

Alternatywa?

Wiele osób było przerażonych tym, jak działa, a właściwie nie działa bramka MF i pytało, czy może wysłać z klienta JPK 2.0.

Otóż niestety Klient JPK 2.0, choć zgodnie z info na stronie MF powinien obsługiwać JPK_V7, to go nie obsługuje i rzuca błędami już na próbie wczytania pliku XML w tym formacie.

Nie ma innej bezpłatnej alternatywy, niż narzędzie dostępne w przeglądarce udostępnione przez MF. Czy warto mieć alternatywę i kupić jakieś narzędzie komercyjne?

Moim zdaniem tak, bo nie będzie usprawiedliwieniem dla nikogo, że akurat strona MF nie działała. Pamiętajmy, że mamy teraz doczynienia z deklaracją, a nie tylko plikiem JPK. To moje zdanie, ale oczywiście pozostawiam to rozwadze każdego z Was.

Z reguły nie reklamuję nic na tym blogu, ale tym razem zrobię wyjątek. Jeśli mam coś polecić z komercyjnych rozwiązań do wysyłki JPK, to polecam JPK Courier.

JPK Courier to dodatek do JPK Raportowanie, które wspólnie tworzą kompletne narzędzie do przygotowywania JPK. JPK Courier może też stanowić samodzielne narzędzie. Nie ma on limitów co do rozmiaru pliku, czy liczby transakcji. Wystarczy wpiąć klucz z podpisem elektronicznym, a wysyłka odbywa się po naciśnięciu w sumie 4 klawiszy łącznie z pobraniem UPO.

Roczna opłata licencyjna za JPK Courier zaczyna się od 900 zł netto.

Nie ma mojego UPO

W kilku przypadkach zdarzyło się tak, że po wprowadzeniu numeru referencyjnego wysyłki nie było UPO. Po prostu, nic, żadnego komunikatu.

Co wtedy?

Po pierwsze odczekać. Pomimo, że bardzo często UPO jest dostępne w 2 minuty, to zdarza się, że coś się tam przytnie po stronie MF i przez kilka godzin nie ma nic.

Na pewno nie wysyłajcie pliku drugi raz. Skoro mamy numer referencyjny, to plik wyszedł i jego odbiór po stronie MF musi zakończyć się jakimś statusem. Musimy na niego czekać.

Jeśli nadal po 24 godz. UPO nie ma, wtedy najrozsądniej skontaktować się z MF pod adresem: jpk.helpdesk@mf.gov.pl . Warto w tym zgłoszeniu od razu podać numer referencyjny, aby IT MF szybciej mogło nam odpowiedzieć, co się dzieje z naszym plikiem.